A valóság megismerését ösztönző információk buddhista perspektívából - a Dalai Láma után szabadon vallás és politika elválaszthatatlanul...

Átlátás a Fátylakon

Átlátás a Fátylakon

PHOWA a Tudatos Halál Meditációja

Dagsay Tulku Rinpocse - A Tisztaföld Gyengéd Phowa gyakorlata

2021. július 19. - Átlátó Edit

amitabha_2.jpgkép forrása: https://thangka-art.com/amitabha/

Angol eredeti forrás: Dagsay Tulku Rinpocse - The Practice of Tibetan Meditation - Inner Tradition 2002 Rochester Vermont
Magyar forrás: Békés Nyugvás Meditációja - A tudat képzésének 9 szintje
második bővített kiadás Bódhiszattva Kiadó Sambhala Fordítóműhely 2019 Budapest
A Tibetet Segítő Társaság alapítvány/belső jegyzet
fordító: Kovács Endre

dagsay_tulku_rinpocse.jpeg9780892819034.jpg

Ehhez a meditációhoz a „Tiszta földön”, képzelj el egy tiszta helyet, mint egy paradicsom, egy királyság, ahova halálod után mész. A buddhisták úgy hiszik, hogy minden istenségnek saját paradicsoma van. A halál pillanatában az istenségnek, akivel a legközelebbi kapcsolata volt haldoklónak, és spirituális menedéket keresett nála, lesz bizonyos befolyása a haldoklóra. Úgy mondják angyalszerű lények, az adott istenség tiszta földjéről eljönnek majd és vezetik a haldoklót, vagy más halottat a sajátos paradicsomukba, kedves zenével és dallal. Ez az a hely, ahol a haldokló egyén el tud válni a földi élettől teljes békében és boldogságban.

A kereszténységben a Tisztaföld az Isten királysága, angyalokkal és mennyei zenével. Az egyéni hitrendszernek megfelelően sajátos elképzeléseink lehetnek, milyen is lehet az a hely. Hagyd magad vezetni a saját kreativitásod által. A legfontosabb, hogy emlékezzünk arra hogy a Tisztaföld-nek semmi más csak kiváló tulajdonságai vannak.

Az élők számára ennek a fajta vizualizációnak az elsődleges célja, hogy elérjék a boldogság csodálatos érzését. Végezd ezt a gyakorlatokat, amikor nem érzed túl jól magad, amikor padlón vagy. Különösen azok az emberek, akik depressziótól szenvednek, segítőnek fogják találni ezt a meditációt, hogy újra belepillantsanak a fénybe, kilépve a depresszió sötétségéből.

Spirituális értelemben a Tisztaföld vizualizációja gyakorlatként azt szolgálja, hogy az egyén képes legyen tudatosan meghalni. Ha gyakorlottá vált, akkor sokkal könnyebbé válik a Tisztaföld képzetét felidézni a halál óráiban. A továbbiakban láthatod a következő magyarázat alapján, hogy a tudat Tisztaföld-re helyezésének meditációja nagyon fontos a spirituális egyén számára a halál idején.

buddha-weekly-amitabha-in-the-pureland-sukhavati-buddhism.jpg

A TISZTA FÖLD VIZUALIZÁCIÓJA

A meditáció, ami a Tisztaföld-et vizualizálja, nem függ helytől és időtől. Ülhetsz egy padon, a buszon, sétálhatsz, vagy fekve a strandon. Azt gondolhatod például, hogy egy csodálatos és gyönyörű táj havas hegyekkel, egy rét illatozó virágokkal, kristálytiszta tavakkal, vagy egy hely, ahol az óceán hullámai folyamatosan kifutnak a fehér, pálmafás, homokos partra.

Képzeld el, hogy ellazulva időzöl ezen a tiszta földön. Testi, lelki problémáktól mentes emberek vesznek körül, akik nem szenvednek semmitől és tele vannak derűs örömmel. Ez egy hely, ahol teljesen boldog vagy testben és lélekben, egy hely, amire örömmel gondolsz, és mindig szívesen visszatérnél.

A TUDAT ÁTHELYEZÉSE A TISZTA FÖLDRE: A GYENGÉD PHOWA GYAKORLAT MELY SEGÍT A HALDOKLÓNAK

Valaha is fordítottál-e figyelmet arra, hogy mennyi időt töltesz tervezgetéssel a jövőre készülődéssel. Megfigyeltem, hogy a nyugati gyerekek már kiskorukban megtanulják, hogyan készüljenek fel jól a különféle szituációkra, mint például az iskolára, a szabadidőre és a vakációra. Minden részlet megfontolt, semmit nem hagynak a véletlenre.

Tibetben az embereket jobban foglalkoztatja, hogy jól felkészüljenek a legfontosabb utazásra, ami valaha is törtéhet velük, egy spirituális utazásra a halálon keresztül. Szeretünk felkészülni a rövidebb és hosszabb utazásokra, és végiggondolni minden lehetséges szükségletünket, ezért szintén nagyon felkészültnek kell lennünk az utolsó utazásunkra is.

Mindenki előbb vagy utóbb meghal, ez egy természetes jelenség. Sok ember nagyon fél a haláltól – érthető módon. Ez a félelem mindazonáltal akadály lehet a halál pillanatában, mert a tudat nyughatatlanságot tapasztal, és veszít tudatosságából. Semelyikünk sem választhatja meg a halála pillanatát, vagy a helyet, ahol megtörténik. Talán hirtelen történik, figyelmeztetés nélkül, pld. talán egy balesetben, szélütésben, szívrohamban. A legtöbb esetben van egy megelőző betegség, ami előre jelzi a halált, és az egyén tapasztalja apadó életerejét. Nagy fájdalmon és szomorúságon megy át a haldokló és az ő családtagjai, barátai is. A menthetetlenség és sok esetben a pánik, súlyosan beavatkozik a haldokló vágyott nyugalmába.

Mindazonáltal azok az emberek, akik jó egészségi állapotban vannak, megbarátkozhatnak a Tisztaföld vizualizációjával – a hellyel, ahol haláluk után élni szeretnének – így könnyebben emlékeznek rá majd, amikor elérkezik haláluk órája. Ezért a Tisztaföld vizualizáció nagyon fontos, és ez az a meditáció, ami áthelyezi a tudatot a Tisztaföld-re. Felkészít, hogy tudatosan békésen halj meg.

Az értékes útmutatás ebben a részben a PHOWA tibeti nyelven, ami azt jelenti, hogy a szellem átalakítása, vagy áthelyezése. Tapasztalt tantrikus gyakorlók, akik nem tudták elérni a megvilágosodást életükben, alkalmazzák a PHOWÁT. Ők a meditációt gyakorolva kihasználják haláluk óráját, hogy segítsék magukat erős módszerrel támogatva, áthelyezik a tudatukat a Tisztaföld-re, ahol majd folytatják gyakorlataikat. A különféle hitrendszerű embereknek mind megvan a saját Tisztaföld képzetük. Fontos, hogy képes legyél elképzelni milyen is a paradicsom, amit már ismersz előtte, és ahová szeretnél elmenekülni majd.

A PHOWA technika rendkívüli, mert nemcsak a beavatott tantrikus gyakorlók használhatják, hanem az átlag buddhisták is. Az egyén, aki gyakorolja a PHOWÁT, alkalmazhatja maga számára, és nagy haszonnal alkalmazhatja másoknak is segítve őket, amikor haldokolnak. A PHOWA gyakorlat úgy ismert, mint az egyik legerőteljesebb eszköz, ami átviszi a szellemet a felsőbb tudatosságba. Ezért csak megfelelően képzett tapasztalt tanár ellenőrzése alatt gyakorolható.

Most bevezetlek téged a gyengéd PHOWA abba a változatába, ami követi a hagyományos gyakorlatot, de bárki használhatja, veszélyes következményekkel kapcsolatos aggodalmak nélkül. Adok néhány útmutatót, hogy hogyan maradj csendes és nyugodt miközben békésen belépsz a következő életed utazásába a halálod pillanatában.

Ezt a meditációt, mint ahogy a többit is, három szinten lehet végezni: Buddhisták vizualizálják Amitábha Istenséget. Erről az istenségről úgy mondják, hogy speciális kapcsolata van a mi földi világunkkal. Például Amitábha azt mondta Csenrézinek*, hogy küldjön minden élőlényt a bolygónkról (Zambuling tibetiül) Amitábha tiszta földjére. Más hitvallású emberek más jól ismert megvilágosodott szentet választhatnak, ami a hitrendszerüknek megfelelő. Keresztények vizualizálhatják Jézust a gyakorlat alatt, és az ateisták pedig elképzelhetik a fénytestet, feltöltve hatalmas pozitív energiával.

Manapság sok embernek az a meggyőződése, hogy a halál olyan mint a gyertya láng ellobbanása. Ennek a nézetnek az a potenciálja, hogy nagy kétségbeesést vált ki és szomorúságot, mert az egyén a halál utáni belső sötétségben maradásra számít majd, ami után már nincsen mire előre tekinteni. Bármilyenek is lesznek a körülmények, sokkal megfelelőbb reménnyel és pozitív elvárásokkal meghalni, mint depressziósan, reménytelenül. Ezért javaslom, hogy próbálják meg a tiszta földre helyező meditációt egyéni hitrendszerüknek megfelelően.

Hogyan végezzük a gyakorlatot?

Végezz el minden olyan előkészületet, ami az elmélyült gyakorláshoz szükséges. A Csandali meditációt követve képzeld el a testedet, mint egy üres váza, de most kivételesen csak a központi csatornát vizualizáld – külső fala kék belső fala vörös, és végigfut a köldöködtől a fejkoronádig. Az alsó nyílása le van zárva egy holdformájú koronggal és kisebb a nyílás mint a korona szintjén lévő, mely nyitott mert a csatorna kiszélesedik alulról felfelé. Az alábbi ábra segít a kép vizualizációjában.

A meditáció tárgya, amit előzőleg választottál vizualizációd tárgyául teljes pompájában ragyog (Tisztaföld melynek a kapuja a felső fény csepp, ami ragyogó határtalan fényt sugároz), elhelyezkedve a csatorna korona nyílása felett; a csatorna alja pedig egy kényelmes hold és puha virág(lótusz) párna.

Most fordítsd a figyelmedet a központi csatorna kiindulópontjára (köldök), ahol is egy borsó nagyságú, ragyogó fehé, csillámló cseppet (alsó fénycsepp a tudat járműve) képzelsz el. Ez a csepp annyira puha és könnyű mint egy vatta golyó, ugyanakkor ruganyos, mint egy jól felfújt labda.

Hagyd a tudatodnak, hogy elvegyüljön és eggyé váljon ezzel a csillámló fehér cseppel. Majd ebből generálj határtalan vágyat, hogy eggyé válj a meditációd tárgyával(Tisztaföld melynek a kapuja a felső fény csepp), ami a központi csatorna nyílása tetején helyezkedik el fej koronádon, ahol így együtt beléphetsz álmaid Tisztaföld- jére.

Támogasd az erős belső vágyadat hagyva, hogy Amitábha mantrája bevezessen a legbensőbb helyedre. (megtalálható a CD-n 16.számmal)

Om Ami Deva Hri… Om Ami Deva Hri… Om Ami Deva Hri… Om Ami Deva Hri…

Miután meghatalmaztad a vágyadat a mantra recitálásával, folytasd a gyakorlatot. Mikor már alaposan eggyé olvadtál a fehér cseppel(alsó fénycsepp a tudat járműve), elkezdheted a lassú utazásodat felfelé a központi csatornán. Erősödő érzésed lesz kivételesen szép érzelmekkel, mint szeretet és öröm miközben eggyé válsz a meditációd tárgyával, ami ragyogó határtalan fényt sugároz a korona nyílásod feletti helyről. Ekkor eljutsz a Tisztaföld-re. Partra szállva a meditációs tárgyadból (az alsó fénycsepp a felsőben)kilépsz a csodálatos Tisztaföld-re, amit már ismersz a megelőző vizualizációidból.

Maradj ott egy ideig magadba szívva a mennyei energiát.

Majd térj vissza a meditációs tárgyadhoz(az alsó fénycsepp a felsőben), hogy visszavigyen. A korona nyílásod felett, elválsz a Tisztaföld tárgyadtól(a felső fénycsepp) és lassan leszállsz a központi csatornán, mígnem megérkezel lágyan a virág párnára a csatorna alján. Tudatosan időzz el ezen a helyen egy ideig, majd menj fel újra.

Megismételheted ezt a gyakorlatot háromszor vagy akár huszonegyszer is. Azt ajánlom, hogy végezd ezt a gyengéd1 PHOWA gyakorlatot rendszeresen, hogy könnyen hozzáférhető legyen a halál tényleges pillanatában. A gyengéd PHOWA gyakorlatot befejezheted a következő hosszúélet mantrákkal. Kedved szerint használhatsz egyet vagy mind a négyet is akár.

Vadzsra Guru (Guru Rinpocse) Mantra

Om Ah Hum Vadzsra Guru Pema Sziddhi Hum

Amitájusz Mantra

Om Amarani Dzivantáje Szoha

Vijaya Devi Mantra

Om Drum Svaha, Om Amrita Ajurdate Svaha

Tara Mantra

Om Tare Tu Tare Ture Szvaha,

Om Tare Tu Tare Ture

Mama Aju Punye Geyana,

Pustim Kuru Szvaha

Bátorságot merítve: Felkészülés a saját halálunkra és mások segítése akik haldokolnak

Ha szeretnél több bátorságot és erőt nyerni, akkor a legjobb a mulandóság természetének elfogadásával kezdeni, ami minden létezőre vonatkozik, különös tekintettel a saját személyedre.

A gyakorlatok (az eredeti angol nyelvű könyv 131-136oldalán) segítenek majd hogy megértesd ezt az összefüggést. Természetes, hogy az emberek félnek az ismeretlentől és emiatt elkerülik a halállal foglalkozást ahelyett, hogy többet tanulnának róla. Ahhoz hogy jól felkészüljünk a halálunkra, mindazonáltal szükséges, hogy szembenézzünk vele, ahelyett, hogy féljünk tőle. Minden élőlény a földön meghalni született, előbb vagy utóbb meghal, hogy újjászülessen. A természet ezen törvénye minden élőlényre vonatkozik, ember vagy állat, gazdag vagy szegény, gyenge vagy erős. Az az egyén akik tudatában van ennek a körforgásnak, képes lesz átalakítani a félelmét bátorsággá, lélekjelenlétté. Az ilyen ember nem csak a maga helyzetén tud segíteni, hanem képes másokon is segíteni, akik nagyon betegek vagy haldokolnak - támogatva őket erővel bátorsággal.

Ha az egyén békében távozik el, az nem csak az egyén számára megnyugtató, hanem azoknak is enyhíti a szenvedését, akiket hátrahagy. A halál tekintetében, nem szabad elhanyagolni a képességünket, hogy tervet készítsünk és felkészüljünk mindenféle lehetőségre. A tibetiek nagyon figyelnek arra, hogy ne hagyjanak maguk után adósságot, amikor elérkezik a haláluk, hogy ne rójanak fölösleges terhet a hátrahagyottakra. Fontos a végrendelet megírása megfelelő időben, hogy minden felosztásra kerüljön a vagyonodból, ez segíti a tudatod elválni az anyagi értékektől. Ahogy a halál ideje közeleg, a legjobb a tudat számára, ha szabad marad az anyagi gondoktól. Továbbá nem nehezíti a tudatot a negatív érzés emiatt. Így ösztönzi a haldoklót, hogy elengedje a negatív fizikai és érzelmi terheit, emlékeztetve őt a szeretet és együttérzés mások felé irányításának fontosságára.

A haldokló tudata tehermentes kell, hogy legyen a buddhista felfogás szerint, így az útja során a személy a Tiszta Földre távozhat akadálymentesen. Ezen szükséges lépések nélkül, az egyén egy olyan madárhoz lesz hasonló, akinek a lábát egy kőhöz kötötték. Addig nem tud elrepülni, míg a terhétől meg nem szabadul.

Ha a haldokló egyén előzőleg tanulmányozta a különböző meditációs technikákat, akkor olvassuk fel neki az instrukciókat a szeretet és együttérzés meditációról (p142), valamint az üresség meditációról (p126) így könnyebben tud koncentrálni majd.

A tibeti buddhista nézet szerint ha lehetséges, akkor ne legyenek síró rokonok a haldokló jelenlétében, mert az zavarja a haldokló koncentrációját. Ehelyett a gyászolókat ösztönözni kell a haldokló szeretetteljes simogatására, és a gyengéd beszédre az utazásról a Tisztaföld-re; hogy angyali lények várják az érkezését azon a helyen mennyei zenével és dalokkal. Ezek az angyali lények jelen vannak, fogadják és elkísérik az egyén istenségéhez. A gyógyító buddha mantráját is a fülébe suttoghatjuk.

Ami a legfontosabb – nem csak a tibetiek számára -, hogy megnyugtassuk a haldoklót, hogy ne aggódjon a gyászolók miatt. Béke és csend a haldoklás ezen fázisában segíti az egyént a koncentrációban a tudat Tisztaföld-re helyezésének meditációjában, amit már gyakorolt megelőzően az életében, hogy akadály nélkül menjen. Az is nagyon segítő, ha van spirituális barát a közelében, aki szintén jártas a gyakorlatban és emlékeztetheti a haldoklót a különféle lépésekre a meditációban. Abban az esetben ha a haldokló nem jártas a gyengéd PHOWA2 gyakorlatában, akkor végezheted a gyakorlatot neki úgy, hogy a haldoklónak vizualizálod a központi csatornáját a sajátod helyett. Használd mind a két kezed gyengéden fogva a haldokló kezeit, aki így érzi a szeretetedet és együttérzésedet. Ebben a helyzetben végezd a gyengéd PHOWA gyakorlatát vele közösen, lassan, koncentrálva, megszakítás nélkül.

Bármelyikünk tud segíteni a haldoklónak a gyengéd és békés utazásában a túlvilági létezésbe, még anélkül is, hogy ismerné és alkalmazná a gyengéd PHOWA gyakorlatát, oly módon, hogy figyelembe veszi a következő teendőket:

  • Biztosíts a haldoklónak támogató otthonos környezetet.

  • Beszélj gyengéden, meleg szavakat használva, fogva a kezét és gyengéden simogatva őt.

  • Nyugtasd meg a haldoklót, hogy nincsen egyedül és kizárólag azért vagy mellette, hogy a jólétében segítsd.

  • Győzd meg a haldoklót, hogy elkíséred az útján a társaságában maradva.

  • Ha úgy kívánja, akkor olvass fel neki egy szent szövegből.

  • Függetlenül a haldokló hitvallásától lejátszatod a következő mantrákat (a könyvhöz kapcsolódó CD-ről):

Vadzsra Guru (Guru Rinpocse) Mantra

Csenrézi Mantra

Tara Mantra

Gyógyító Buddha Mantra

Vijaya Devi Mantra

Vadzsraszattva Mantra

1, 2 a gyengéd PHOWA gyakorlata az amikor is nincsen külön erővel végrehajtott légzés és hang gyakorlat csak a tudati vizualizáció.

A bejegyzés trackback címe:

https://atlato.blog.hu/api/trackback/id/tr316632766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása